Goedgekeurd kwaliteitsstatuut ggz – vrijgevestigden
Format C

Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen generalistische basisggz en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar te maken. Dit betreft een goedgekeurd kwaliteitsstatuut.
I. Algemene informatie
1. Gegevens ggz-aanbieder
Naam regiebehandelaar: M.J. Cruden-Rutgers
BIG-registraties: 19919623525
Overige kwalificaties: GZ psycholoog, basis orthopedagoog NVO
Basisopleiding: 1. Orthopedagogiek, 2. GZ postdoctoraal
Persoonlijk e-mailadres: mariette@psycholoogabcoude.nl
AGB-code persoonlijk: 94013367
Praktijk informatie 1
Naam praktijk zoals bekend bij KVK: Psycholoog Abcoude
E-mailadres: mariette@psycholoogabcoude.nl
KvK nummer: 51123967
Website: www.psycholoogabcoude.nl
AGB-code praktijk: 94062081

2. Biedt zorg aan in
Omdat in het Zorgprestatiemodel nog wordt gewerkt met een onderscheid in basis- en specialistische ggz wordt tijdelijk deze vraag ook opgenomen in het kwaliteitsstatuut. Dit onderscheid zal in de toekomst vervallen en dan blijft uitsluitend de indeling in categorieën over.
2a.
Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt.
Meerdere opties zijn mogelijk.
de generalistische basis-ggz
2b.
Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk.
Categorie A

3. Beschrijving aandachtsgebieden/zorgaanbod

Patiënten/cliënten kunnen met de volgende problematiek in de praktijk terecht (zoals aandachtsgebieden, type klachten, behandelvorm):
3a. Beschrijf in maximaal 10 zinnen de algemene visie/werkwijze van de praktijk en hoe uw patiënten/cliëntenpopulatie eruit ziet. Bijvoorbeeld: op welke problematiek/doelgroep richt de praktijk zich, betrekt u familie/omgeving in de behandeling, past u eHealth(toepassingen) toe, etc.:
Het contact, de aansluiting vinden met de mensen in de kamer en het opbouwen van de vertrouwensrelatie staan daarbij centraal. Bij elke aanmelding zoek ik naar een manier om mensen weer in hun kracht te zetten, in beweging te krijgen opdat ze met het geleerde weer zelfstandig verder kunnen. Het betrekken van het systeem (ouders en school) is bij de jeugd een vast onderdeel van de behandeling. Bij volwassenen indien dit de behandeling te goede komt. Inzetten van e-health en buitenpsychologie is een vast onderdeel van de behandeling. Doelgroep zowel kind en jeugd 10- 18 jaar (jonger in overleg), als volwassenen vanaf 18 jaar in de BGGZ.
Depressie, angststoornissen, angstklachten, slaapstoornissen, paniekklachten, fobische klachten, dwang en drang klachten, impulscontroleproblemen, agressie en woedeproblemen, negatief zelfbeeld, trauma verwerking, rouw en verliesverwerking, emotie regulatieproblemen, overspannenheid/ burn-out, stress en spanningsklachten.
Behandelvormen: holistisch, oplossingsgerichte therapie, inzichtgevend, CGT, EMDR, zowel binnen
als buiten in de natuur.
3b. Patiënten/cliënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn praktijk terecht:
Aandachtstekort- en gedrag
Pervasief
Overige kindertijd
Depressie
Angst
Restgroep diagnoses
Psychische stoornissen door een somatische aandoening
Slaapstoornissen
Somatoforme stoornissen

4. Samenstelling van de praktijk

Aan de praktijk zijn de volgende zorgverleners verbonden:
Indicerend regiebehandelaar 1
Naam: M.J. Cruden-Rutgers
BIG-registratienummer: 19919623525
Coördinerend regiebehandelaar 1
Naam: M.J. Cruden-Rutgers
BIG-registratienummer: 19919623525

5. Professioneel (multidisciplinair) netwerk
5a. Ik maak gebruik van een professioneel (multidisciplinair) netwerk waaronder:
Huisartsenpraktijk(en)
Collegapsychologen en -psychotherapeuten
ggz-instellingen
Zorggroep(en)
Anders: Anders: praktijkondersteuners van de Ronde Venen (pohggzers) lichaamsgerichte therapeuten (fysiotherapeuten, haptotherapeut, osteopaat), kind- en jeugd psychiater, Jeugdteam De Ronde Venen, zorgteams van zowel basis- als middelbare scholen, Jeugdartsen en Jeugdverpleegkundigen.
5b. Ik werk in mijn professioneel (multidisciplinair) netwerk het meest, frequent, samen met
(naam/namen en indien van toepassing BIG-registratie(s)):
– Huisartsen uit de Ronde Venen
– Praktijkondersteuners de Ronde Venen (pohggzers)
Leden intervisie groep volwassenen w.o.:
P. Heuft GZ Psycholoog BIG 49922328925
Leden intervisie groep Jeugd de Ronde Venen w.o.:
S.M. Boekhout- van den Bedem GZ Psycholoog BIG 79912018425
Kind- en Jeugd psychiater:
A.N. Paulus-Walstra BIG 49911404101
5c. Ik maak in de volgende situaties gebruik van dat professionele (multidisciplinaire) netwerk,
tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Op- en afschaling, diagnose, consultatie, intervisie, afstemming / besluitvorming / indicatiestelling.
5d. Patiënten/cliënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij (mijzelf,
huisartsenpraktijk/post, spoedeisende eerste hulp, ggz-crisisdienst):
Huisartsenpraktijk/post, spoedeisende eerste hulp, ggz-crisisdienst, zelfmoordpreventie 113 online
(www.113.nl)
Psycholoog Abcoude heeft geen crisis aanbod.
5e. Heeft u specifieke afspraken met een ggz-crisisdienst, HAP of SEH?
Nee, omdat: Ik een een-mans-praktijk heb. In geval van crisis kunnen cliënten contact opnemen met
de huisarts / huisartsenpost of crisisdienst van de GGZ, zelfmoordpreventie 113 online (www.113.nl)
5f. Ik vorm een lerend netwerk met de volgende vijf (inclusief mijzelf) zelfstandig werkende
zorgverleners of heb mij aangesloten bij het lerend netwerk van de volgende zorgaanbieder:
– Collega GZ-psychologen, psychotherapeuten, kind & jeugdpsychiater:
Mw. drs. M. Biekart Klinisch psycholoog/psychotherapeut BIG 9049828125/29049828116
Mw. drs. E.H.M. Blondeau-Klouwer GZ Psycholoog BIG 19915573225
Mw. drs. Ank Harmsen-Middelink
Mw. drs. P. Heuft GZ Psycholoog BIG 49922328925
Mw. drs. H. de Vries psychotherapeut/GZ Psycholoog BIG 99918019516/79918019525
Mw. dr. A.N. Paulus-Walstra Kind- en Jeugd psychiater BIG 49911404101
Mw. drs. S.M. Boekhout – van den Bedem GZ Psycholoog BIG 79912018425
5g. Het lerend netwerk geeft op deze manier invulling aan het samen leren en verbeteren:
Intervisie, MDO, ondersteuning in diagnostisch & behandel proces, sociale kaart bij doorverwijzing,
vinden van passend vervolg aanbod indien geïndiceerd.

6. Contracten met zorgverzekeraars en de vergoeding van verzekerde zorg
Heeft u een contract met de zorgverzekeraar?
Nee

7. Behandeltarieven:
Ik heb de tarieven die ik hanteer gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik heb het tarief voor zelfbetalers gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik hanteer voorwaarden en een tarief voor no-show: gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Link naar website met de behandeltarieven, en eventueel no-show voorwaarden en no-show tarief:
www.psycholoogabcoude.nl

8. Kwaliteitswaarborg
Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie, specialisme of
branche/beroepsvereniging(aanvinken wat van toepassing is:
Intervisie
Visitatie
Bij- en nascholing
Registratie-eisen van specifieke behandelvaardigheden
De beroepscode van mijn beroepsvereniging
Link naar website met bewijsvoering van de basiskwaliteitseisen van uw beroepsgroep:
www.psycholoogabcoude.nl

9. Klachten- en geschillenregeling
Mijn patiënten/cliënten kunnen met klachten en geschillen over mij of mijn behandeling terecht
bij mij of bij (naam en contactgegevens klachtenfunctionaris):
1. M.J. Cruden-Rutgers
2. Als wij er samen niet uitkomen gaat een klacht indienen als volgt:
Vul het klachtenformulier LVVP-klachtenformulier in.
Mail het ingevulde formulier naar LVVP@klachtencompany.nl.
De klachtenfunctionaris neemt binnen 2 werkdagen contact met u op.
U kunt de klachtenfunctionaris ook zelf bellen: tel. (088) 234 16 06.
Link naar website:
https://lvvp.info/voor-clienten/wat-als-ik-ontevreden-ben-de-behandeling/

10. Regeling bij vakantie en calamiteiten
10a. Patiënten/cliënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakantie en ziekte terecht bij
Naam vervangend behandelaar:
Eigen huisartsen en of Praktijkondersteuner van de Huisarts (POHGGZer)
De Luisterlijn (088 0767 000). De luisterlijn is dag en nacht bereikbaar voor een luisterend oor.
Als u direct hulp nodig heeft:
Bel uw huisarts of diens vervanger. De huisarts verwijst u zo nodig naar de crisisdienst.
113 zelfmoordpreventie (0800-0113) of https://www.113.nl/heb-je-nu-hulp-nodig/hulplijn: eerste
hulp bij levenspijn, 24 uur per dag. Voor mensen die denken aan zelfdoding.
In een noodgeval belt u 112.
Informatie over een ernstige psychische crisis vindt u op Thuisarts.nl.
10b. Ik heb overdracht geregeld en vastgelegd in geval de praktijk plotseling sluit wegens
overlijden of andere calamiteiten:
Ja
II. Het behandelproces – het traject dat de patiënt in mijn praktijk
doorloopt

11. Wachttijd voor intake en behandeling
Patiënten/cliënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling via deze link of
document (en kunnen deze telefonisch opvragen).
Link naar wachttijden voor intake en behandeling: www.psycholoogabcoude.nl

12. Aanmelding en intake
12a. De aanmeldprocedure is in de praktijk als volgt geregeld (zoals: wie ontvangt de telefonische
aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de patiënt/cliënt):
Van aanmelding tot behandeling vindt contact met behandelaar plaats. Aanmelden kan zowel via de
site, als per mail of telefonisch. Ook het contact daarna verloopt per mail of telefonisch. Ook online
intake en (‘blended’) behandeling via beeldbellen/e-health (Therapieland) behoort tot de
mogelijkheden.
12b. Ik verwijs de patiënt/cliënt naar een andere zorgaanbieder met een beter passend
zorgaanbod of terug naar de verwijzer –indien mogelijk met een passend advies- indien de praktijk
geen passend aanbod heeft op de zorgvraag van de patiënt/cliënt:
Ja

13. Behandeling
13a. De patiënt/cliënt is geïnformeerd over degene die het aanspreekpunt is tijdens de
behandeling (naam en functie van de betreffende persoon zijn bekend bij de patiënt/cliënt):
Ja
13b. Bij langer durende behandeling (> 12 weken) stuurt de indicerend regiebehandelaar een
afschrift of samenvatting van het behandelplan als brief naar de huisarts (of andere verwijzer),
tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Ja
13c. Ik draag zorg voor goede communicatie met de patiënt/cliënt en –indien van toepassing en
met toestemming van de patiënt/cliënt- diens naasten, over het beloop van de behandeling. Ik doe
dat als volgt:
Schriftelijke bevestiging van het intake gesprek met verzoek de bijlagen (aanmeldformulier en
toestemmingsformulier) ingevuld aan te leveren voor of tijdens eerste intake gesprek inclusief de
verwijsbrief van de huisarts.
Behandelaar stelt zsm na de intake het start behandelplan op en legt dit voor akkoord aan
clien(systeem) voor.
Client krijgt uitleg over het behandelkader en de bereikbaarheid van behandelaar (telefoonnummer
en mailadres).
Client krijgt uitleg over privacy reglement. Er wordt enkel met derden overlegd mits expliciete
toestemming van de cliënt.
Tussentijds vindt evaluatie met de cliënt plaats, waarin de voortgang van de behandeling wordt
besproken en waar zo nodig het behandelplan moet worden bijgesteld, dan wel of doorverwijzing
noodzakelijk is.
Na afloop vindt een evaluatie gesprek plaats waarbij stilgestaan wordt bij het resultaat, het geleerde
en hetgeen is gemist tijdens de behandeling.
13d. De voortgang van de behandeling en begeleiding wordt in de praktijk als volgt gemonitord
(zoals voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):
Middels voortgangsbespreking van het behandelplan en evaluaties met betrekken van de client en
indien geïndiceerd het clientsysteem.
Client(systeem) krijgt aan het eind via Embloom een clienttevredenheid vragenlijst.
13e. Ik reflecteer periodiek en tijdig met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten,
medebehandelaren) de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Als
standaardperiode hanteer ik hiervoor:
Afhankelijk van zorgproduct, na intake, daarna gemiddeld om de 5 gesprekken / 3 maanden of
wanneer er aanwijzigingen inhoudelijk zijn waarbij evaluatie geindiceerd is ter bepaling van
voortgang en of behandelaanpak, afstemming met overige disciplines.
13f. Ik meet de tevredenheid van mijn patiënten/cliënten op de volgende manier (wanneer, hoe):
Na afloop vindt een evaluatie gesprek plaats waarbij stilgestaan wordt bij het resultaat, het geleerde
en hetgeen is gemist tijdens de behandeling.
Client(systeem) krijgt aan het eind via Embloom een clienttevredenheid vragenlijst.

14. Afsluiting/nazorg
14a. Ik bespreek met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten) de resultaten van de
behandeling en de mogelijke vervolgstappen:
Ja
14b. De verwijzer wordt hiervan door de (coördinerend) regiebehandelaar in kennis gesteld
middels een afrondingsbrief, tenzij de patiënt/cliënt hiertegen bezwaar maakt:
Ja
14c. Als een vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de verwijzer. Ik
informeer de vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en de behaalde
resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de patiënt/cliënt hier bezwaar tegen maakt:
Ja

15. Omgang met patientgegevens
15a. Ik vraag om toestemming van de patiënt/cliënt bij het delen van gegevens met niet bij de
behandeling betrokken professionals:
Ja
15b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe
geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en
huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld),
het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij
materiële controle):
Ja
15c. Ik gebruik de privacyverklaring als de patiënt/cliënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan
zijn zorgverzekeraar/NZa:
Ja
III. Ondertekening
Naam: M.J. Cruden-Rutgers
Plaats: Amsterdam
Datum: 16-09-2024
Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening,
handel conform het Landelijk kwaliteitsstatuut ggz en dat ik dit kwaliteitsstatuut
naar waarheid heb ingevuld:
Ja